آفتاب
تکمیل می شود

حمله آمریکا به سوریه | آخرین اخبار؛ حمله به سوریه | احتمال حمله مجدد به سوریه

حمله آمریکا به سوریه | آخرین اخبار؛ حمله به سوریه | احتمال حمله مجدد به سوریه

حمله آمریکا به سوریه | ساعتی پیش با دستور دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، حمله آمریکا و متحدانش به سوریه آغاز شد. ترامپ در توییتی با تکرار ادعای حمله شیمیایی نیروهای دولتی سوریه به دوما، از آغاز حمله نظامی مشترک آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه داد. ساعتی بعد، جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا از پایان حمله نظامی به سوریه خبر داد!

واکنش به حمله آمریکا به سوریه


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی  در دیدار  جمعی از مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی گفتند:‌ حمله‌ی سحرگاه امروز به سوریه یک جنایت است. بنده صریحاً اعلام می‌کنم رئیس‌جمهور آمریکا، رئیس‌جمهور فرانسه و نخست‌وزیر انگلیس جنایتکارند و جنایت کردند؛ طَرفی هم نخواهند بست، سودی هم نخواهند برد؛ همچنان‌که در سال‌های گذشته در عراق، سوریه،‌ افغانستان حضور پیدا کردند و از این قبیل جنایات انجام دادند و سودی هم نبردند.
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای حملات موشکی آمریکا و متحدانش به خاک سوریه را به شدت محکوم کرد و نسبت به  آثار و تبعات منطقه ای و فرامنطقه ای آن هشدار داد.
در این بیانیه آمده است؛ این تجاوز نقض آشکار قوانین و موازین بین المللی و نادیده گرفتن حق حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه است.
در همین حال، خبرگزاری دولتی سوریه به نقل از یک منبع در وزارت خارجه سوریه اعلام کرد: تجاوزگری وحشیانه با روحیه بالای ملت سوریه که برای محکوم کردن این تجاوزگری به خیابان‌ها و میادین آمدند، روبرو شد و این تجاوزگری به هیچ وجه بر عزم و اصرار ملت سوریه و نیروهای مسلح دلاور آن برای ادامه تعقیب هسته‌های تروریستی تکفیری و دفاع از حاکمیت سوریه و وحدت سرزمینی و مردمی آن و بازگرداندن امنیت و ثبات به جای جای این کشور تاثیری نخواهد داشت.
جنبش حزب الله تجاوز نظامی آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه را به شدت محکوم و بر ادامه حمایت قاطع خود از ملت و دولت سوریه تاکید کرد.
در بیانیه حزب الله آمده است توجیهات و بهانه‌های سه کشور متجاوز، بی‌پایه و اساس است و مبتنی بر عقل و منطق نیست، بلکه مبتنی بر نمایش‌های مضحک و شکست‌خورده است.
وزارت دفاع روسیه ضمن محکوم کردن حملات موشکی فرانسه، انگلیس و آمریکا به مواضع دولت سوریه، اعلام کرد: از ۱۰۳ موشک شلیک شده از سوی آمریکا و متحدینش، ۷۱ مورد از آنها از سوی پدافند هوایی سوریه منهدم شده است.
این وزارتخانه همچنین اعلام کرد سوریه با کمک گرفتن از پدافندهای موشکی مانند اس-۱۲۵ و اس- ۲۰۰ که ۳۰ سال پیش از سوی شوروی سابق ساخته شده، موفق به انهدام موشک‌ها شد.
این وزارتخانه همچنین ادامه داد: چند سال پیش، به درخواست بعضی از شرکای غربی، از تجهیز ارتش سوریه به اس-۳۰۰ امتناع کردیم. اما با توجه به آنچه اتفاق افتاد، امکان بررسی مجدد این مسئله را نه‌تنها در رابطه با سوریه، بلکه در رابطه با کشورهای دیگر نیز در نظر می‌گیریم.

گفتگوی روحانی و بشار اسد


چند ساعت بعد از حمله آمریکا، انگلستان و فرانسه به سوريه، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، با بشار اسد، همتای سوری خود، تلفنی درباره شرایط این کشور گفت‌وگو کرد. او به بشار اسد گفت:‌ «حمله سه کشور غربی به سوریه، خلاف اصول بین‌المللی و حمایت آشکار از تروریسم بود. ایران در کنار دولت و مردم سوریه خواهد ماند». به گزارش «پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری»، روحانی روز گذشته در تماس تلفنی با رئیس‌جمهوری سوریه، با بیان اینکه این تجاوز نقض آشکار موازین بین‌المللی ازجمله منشور ملل متحد است، گفت: «این تجاوز آشکار، تنها تجاوز به خاک سوریه نبوده؛ بلکه به ثبات و استقرار کل منطقه تجاوز شده است». رئیس‌جمهوری حرکت تجاوزکارانه سه کشور علیه دولت و ملت سوریه را اقدامی عملی برای تقویت تروریسم در منطقه دانست و گفت: «نادیده‌گرفتن حق حاکمیت ملی یک کشور، به معنای تلاش برای  ایجاد بی‌ثباتی و ناآرامی در منطقه است. این حرکت تجاوزکارانه هیچ دستاوردی برای متجاوزان نداشته است». به گفته روحانی، در شرایطی که تروریست‌ها هر روز در سوریه متحمل شکست جدید می‌شوند، این حرکت تجاوزکارانه سه کشور قطعا به معنای حمایت از این گروه‌های شکست‌خورده است. روحانی بر ضرورت احترام به تمامیت ارضی سوریه تأکید کرد و با بیان اینکه مرزهای جغرافیایی سوریه به‌هیچ‌وجه نباید تغییر کند، افزود: «همان‌طورکه بارها تأکید کرده‌ایم، حضور هر نیروی خارجی بدون اجازه دولت سوریه در این کشور، برخلاف قوانین بین‌المللی و نوعی تجاوز به خاک سوریه است. هیچ دولت خارجی نمی‌تواند درباره آینده سوریه تصمیم بگیرد و تنها تصمیم‌گیر اصلی، مردم سوریه هستند و جمهوری اسلامی ایران در کنار دولت و مردم سوریه خواهد ماند».

گفت‌وگوی تلفنی ظریف با وزیر خارجه سوریه
روز گذشته محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز با همتای سوری خود درباره آخرین تحولات این کشور و حمله اخیر آمریکا به آن گفت‌وگو کرد. به گزارش «ایسنا»، ظریف در تماس تلفنی با ولید معلم، اقدام نظامی و یک‌جانبه علیه سوریه با هدف ادعای کاربرد سلاح شیمیایی پیش از آغاز به کار و گزارش بازرسان سازمان منع سلاح شیمیایی را نشانه بارزی از بهانه‌تراشی آمریکا و اخلال در روند صلح و کمک به تروریست‌ها خواند و آن را محکوم کرد. همچنین وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز حملات موشکی آمریکا و متحدانش به خاک سوریه را محکوم کرد و درباره آثار و تبعات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آن هشدار داد. در اظهارنظر وزارت خارجه ایران آمده است: «بی‌شک آمریکا و متحدانش که بدون وجود هیچ‌گونه سند و مدرک اثبات‌شده‌ای و قبل از اعلام نظر نهایی سازمان منع و گسترش سلاح‌های شیمیایی علیه سوریه اقدام نظامی کرده‌اند و خود را در جایگاه قاضی و پلیس جهانی فرض کرده‌اند، مسئول تبعات و عواقب منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای این ماجراجویی هستند و باید پاسخ‌گوی پیامدهای آن باشند. شرایط زمانی اتهام‌زنی و اقدام نظامی آمریکا در هر دو مقطع تجاوز به سوریه، به‌خوبي نشان می‌دهد هر دو اقدام پس از شکست تروریست‌ها در حلب و اینک در غوطه‌شرقی صورت پذیرفته و این تجاوز آشکارا اقدامی برای جبران ناکامی و شکست تروریست‌ها و حمایت از آنهاست که بی‌تردید ملت مقاوم سوریه، همچون هفت سال گذشته، توطئه‌هایی را که با هدف تغییر معادلات میدانی به نفع تروریست‌ها صورت می‌گیرد، ناکام می‌گذارند».
در بخش دیگری از اظهارنظر وزارت خارجه ایران آمده است: «سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی و کشورهای مستقل جهان باید این اقدام خودسرانه و یک‌جانبه علیه تمامیت ارضی و حاکمیت ملی یک کشور مستقل عضو سازمان ملل متحد را که در تعارض آشکار با موازین حقوقی و بین‌‌المللی به‌ویژه منشور این سازمان قرار دارد و بدون تردید منجر به تضعیف هرچه بیشتر بنیان‌های صلح و امنیت جهان و موجب بی‌ثباتی و ناآرامی‌های هرچه بیشتر در منطقه و نیز تقویت افراط‌گرایی و تروریسم خواهد شد، قویا محکوم کرده و به رسالت تاریخی خود در قبال این‌گونه رفتارهای هرج‌و‌مرج‌گرایانه بین‌المللی عمل نمایند». روز گذشته، امیر سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران، نیز با همتای سوری خود تلفنی گفت‌وگو کرد. حاتمی در این گفت‌وگو اقدام جنایت‌کارانه آمریکا، فرانسه و انگلیس در تهاجم به سوریه را نقض قوانین بین‌المللی و انسانی دانست و بر حمایت از سوریه تأکید کرد. حاتمی با بیان اینکه هرچند با عملکرد به‌موقع و دقیق پدافند هوایی و موشکی ارتش سوریه این حمله ناکام ماند، متذکر شد: «مستکبرانی که دستور این حمله را دادند، باید بدانند موشک‌های آنان نمی‌تواند اراده فولادین محور مقاومت و دولت سوریه را در حفاظت از مردم این کشور و بازگرداندن ثبات و امنیت در سوریه متزلزل کند». او در ادامه گفت‌وگوی تلفنی خود، خطاب به وزیر دفاع سوریه گفت: «با موفقیت دیگری که ارتش قهرمان سوریه در مقابله با حملات موشکی متجاوزان، با هدف‌قراردادن اکثر موشک‌ها کسب کرد، بحمدالله گام بلندی به سمت پیروزی نهایی بر مستکبران و عوامل تروریست برداشتید». سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، نیز در گفت‌وگو با وزیر دفاع سوریه، تهاجم به این کشور را ناشی از عصبانیت متجاوزان و حامیان آنها از شکست تروریست‌ها دانست. به گفته باقری، جنایت‌کاران نه‌تنها از این اقدام غیرقانونی و وحشیانه سودی نخواهند برد، بلکه ملت و دولت سوریه را در مقابل تهاجم دشمنان خارجی و داخلی خود متحد و منسجم‌تر خواهد کرد.
حمله به سوریه یک فریب بود
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای تهاجم آمریکا و متحدان او را به سوریه محکوم کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است:‌ «جنایت سحرگاه روز شنبه آمریکا، انگلیس و فرانسه در حمله موشکی به سوریه که با حقه، فریب و طرح ادعای دروغین استفاده سوریه از سلاح‌های شیمیایی در «دوما» صورت پذیرفت، یک جنایت آشکار و انکارناپذیر بوده که دلالت بر شکست خفّت‌بار آنان در حمایت از تروریست‌های تکفیری و فرصت‌سازی برای نجات آنها دارد». در این بیانیه آمده است: «برخی کشورهای اسلامی که در قبال جنگ تروریست‌های تکفیری علیه ملت‌های منطقه به‌ویژه جنایت سحرگاه حمله موشکی به سوریه، از محکومیت سرباز زده یا سکوت و در مواردی متأسفانه اظهار خرسندی کرده‌اند، بدانند در پیشگاه امت اسلامی و تاریخ هیچ پاسخی نخواهند داشت و نزد مردم سوریه نیز منفورتر از گذشته خواهند بود». همچنین سردار یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه، در گفت‌وگو با «فارس» با اشاره به حمله آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه گفت: ««قطعا با این رفتارها جبهه مقاومت تضعیف نمی‌شود و امکان مقابله با اقدامات مداخله‌جویانه برای آن بیشتر می‌شود و آمریکایی‌ها باید منتظر عواقب اقدامات خود باشند».

پایان حمله به سوریه


جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، ساعتی بعد از تجاوز به  سوریه گفته است این دور از حمله هوایی به سوریه تمام شده است.
وی ادعا کرده که اگر باز هم حکومت سوریه از تسلیحات شیمیایی استفاده کند، آمریکا باز هم حمله خواهد کرد.
وزارت دفاع آمریکا خاطرنشان کرده که قبل از حمله‌های هوایی آمریکا و فرانسه و انگلیس به سوریه، هیچ اطلاعی به روسیه  در خصوص این حمله داده نشده، پنتاگون البته در عین حال از هماهنگی‌ با روسیه برای پرهیز از درگیری در آسمان سوریه نیز خبر داده  است.

تلفات حمله به سوریه


در همین راستا، یک مقام نظامی در سوریه به خبرگزاری آلمان اعلام کرد که در جریان تجاوز نظامی چند ملیتی غرب به سوریه، 6 سرباز این کشور زخمی شدند.
این مقام سوری گفت در جریان تجاوز نظامی مشترک آمریکا، بریتانیا و فرانسه یک انبار تسلیحات در منطقه «شین» در غرب شهر حمص منهدم شد و دست‌کم 6 سرباز زخمی شدند.
خبرگزاری رسمی سوریه( سانا) نیز از زخمی شدن دست‌کم سه غیرنظامی در این تجاوز نظامی غرب خبر داد و خاطرنشان کرد این بمباران، خسارت‌های مادی در منطقه «برزه» در شمال شرق دمشق برجای گذاشت.
رسانه ها در خبری به نقل از شاهدان عینی اعلام کردند که مراکز نظامی واقع در شرق دمشق هدف حملات آمریکا و متحدانش قرار گرفته است

احتمال حمله مجدد به سوریه


«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «بی اف ام» مدعی شد چنانچه دولت سوریه مجدداً از تسلیحات شیمیایی استفاده کند، حملات موشکی بیشتری در راه خواهد بود!وی حتی مدعی شد که حمله مشترک بامداد امروز شنبه بخش بزرگی از تسلیحات شیمیایی سوریه را منهدم کرده است.لودریان در تکمیل ادعاهای خود گفت پاریس هیچ تردیدی ندارد که دولت دمشق پشت حمله شیمیایی شنبه گذشته به شهر «دوما» سوریه بوده است.وی در نهایت گفت: هدف حمله اخیر تامین شد اما چنانچه خط قرمز پاریس یک بار دیگر شکسته شود، حمله جدیدی در راه خواهد بود.گفتنی است ادعاهای لودریان درحالی مطرح می شود که هنوز مدرکی مبنی بر دخالت سوریه در حمله شیمیایی دوما ارائه نشده است.سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز پیشتر گفته بود: روسیه اسناد و مدارک متقنی در اختیار دارد که نشان می دهد حمله شیمیایی در شهر «دوما»، نوعی نمایش بود. سازمان منع گسترش سلاح شیمیایی به هیچ سرنخی که نشان دهد حمله شیمیایی در دوما صورت گرفته باشد، دست پیدا نکرده است.به گفته وی، ادعای حمله شیمیایی به شهر دومای سوریه با کمک سرویس های اطلاعاتی غربی انجام شده است.

دستور حمله به سوریه


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بامداد شنبه اعلام کرد دستور حمله به سوریه را صادر کرده است.
وی گفت: «اندکی پیش من به نیروهای مسلح آمریکا دستور آغاز حملات به مواضعی در سوریه که با توانمندی‌های شیمیایی بشار اسد مرتبط هستند را صادر کردم.»
ترامپ اضافه کرد: «حمله نظامی مشترک با فرانسه و انگلیس در جریان است. ما از این دو کشور تشکر می‌کنیم. امشب می‌‌خواهم درباره دلیل این حمله صحبت کنم.»
وی در بخشی از اظهاراتش با تکرار ادعاهای تأییدنشده گفت: «ترامپ: از ایران و روسیه می‌پرسم: چه نوع کشورهایی می‌خواهند خودشان را با قتل عام  مردان، زنان و کودکان بی‌گناه مرتبط کنند؟»
ترامپ گفت: « امید است روزی بتوانیم با روسیه و شاید حتی ایران کنار بیاییم. شاید هم این اتفاق نیفتد.»

حمله به سوریه آغاز شد


همزمان با این اظهارات، منابع خبری از شنیده شدن صدای انفجارهای قوی در دمشق خبر دادند. منابع سوری به نقل از تلویزیون سوریه اعلام کردند پدافند هوایی با چند موشک تام‌هاوک مقابله کرده است.
ترامپ در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «افزایش همکاری‌های دوستان ما از جمله عربستان، قطر و امارات ضمانت خواهد کرد که ایران از نابودی داعش منتفع نمی‌شود.»
او همچنین گفت آمریکا تحت هیچ شرایطی به دنبال حضور نامحدود در سوریه نیست.  

اخبار حمله به سوریه


ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس هم در بیانیه‌ای اعلام کرد دستور آغاز حملاتی هدفمند «برای تضعیف ظرفیت تسلیحاتی شیمیایی سوریه و استفاده از آنها» را صادر کرده است.
سی‌ان‌ان به نقل از مقام‌های پنتاگون گزارش داد در حمله به سوریه هم از کشتی‌ها و هم از هواپیماهای آمریکایی استفاده شده است.
رسانه ها در خبری به نقل از شاهدان عینی اعلام کردند که مراکز نظامی واقع در شرق دمشق هدف حملات آمریکا و متحدانش قرار گرفته است.
از سوی دیگر خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد: پدافند هوایی سوریه برای مقابله با حملات آمریکا، فرانسه و انگلیس فعال شده است.
خبرگزاری رویتز به نقل از شاهدان عینی اعلام کرد: مرکز تحقیقات علمی در منطقه «برزه» واقع در دمشق هدف حملات آمریکا و متحدانش قرار گرفته است.

واکنش سوریه به حمله آمریکا؛ 13 موشک سرنگون شد!


تلویزیون سوریه از مقابله پدافند هوایی سوریه با موشک‌های شلیک شده در استان حمص خبر داد و هدف قرار گرفته شدن فرودگاه دمشق را تکذیب کرد.
تلویزیون سوریه دقایقی پس از آغاز حمله سه‌جانبه آمریکا، انگلیس و فرانسه به نقاطی نظامی در سوریه،‌ از مقابله پدافند هوایی با این تهاجم خبر داد.
تلویزیون سوریه ضمن اعلام اینکه وضعیت در استان‌های حسکه (شمال شرق)‌، لاذقیه (شمال غرب)، طرطوس (غرب) و حلب (شمال) آرام و طبیعی است از مقابله با موشک‌های آمریکا، فرانسه و انگلیس در استان حمص خبر داد.
تلویزیون الاخباریه ضمن اعلام اینکه با چندین موشک کروز و تام‌هاوک در آسمان دمشق مقابله شده است، هدف گرفته شدن فرودگاه بین‌المللی دمشق و همچنین هدف قرار گرفته شدن مرکز پژوهش‌های علمی در مصیاف (در حماة) را تکذیب کرد.
بنا بر این گزارش، پدافند هوایی سوریه با حملات به نقاطی در استان حمص نیز مقابله کرده و تلویزیون این کشور اعلام کرد که  تا این لحظه (تنظیم خبر) با تجاوز سه‌گانه آمریکایی، فرانسوی، انگلیسی مقابله شده و هیچ خسارتی در استان حمص ایجاد نشده است.
به گفته این شبکه سوری، تا این لحظه (تنظیم خبر) 13 موشک مهاجم در منطقه الکسوه ساقط شده است و از جمله نقاطی که هدف گرفته شده، مرکز پژوهش‌های «برزه» است.
تلویزیون رسمی سوریه همچنین اعلام کرد که این «تجاوز سه گانه [آمریکا، انگلیس و فرانسه] نقض آشکار قانون بین‌الملل و نشان‌دهنده بی‌اعتنایی کشورهای متجاوز به قانون بین‌الملل است. سوریه با همان عزمی که با تروریسم مقابله کرد با این تجاوز سه‌جانبه نیز مقابله خواهد کرد. آمریکا و محور حامی تروریسم که مدعی حمایت قوانین بین‌الملل هستند، بار دیگر این قوانین را زیر پا گذاشتند.
به گفته این رسانه سوری با بیان اینکه «سرنوشت تجاوز سه گانه شکست است و نمی‌تواند مزدوران تروریست خود در سوریه را نجات بدهد»، اعلام کرد که رسانه‌های حامی تروریسم تلاش می‌کنند تجاوز سه‌جانبه را عملی قهرمانانه معرفی کنند اما هدف اصلی آنان ضربه‌زدن به استقامت سوری‌هاست.
ساعتی پیش، بامداد امروز شنبه (25 فروردین) دونالد ترامپ خبر از آغاز حملات مشترک آمریکا ، انگلیس و فرانسه به نقاطی نظامی در سوریه داد و اعلام کرد که او از این دو کشور تشکر می‌کند.
کد N1858842

وبگردی